10/05/2020 strategic-culture.org  12 min #173676

Russian Journalists Accuse Ny Times of Stealing Stories That Earned It Pulitzer Prize - for Second Time

The New York Times has apparently stolen its Pulitzer Prize-winning stories from Russian journalists - the same liberal anti-Putin reporters its correspondents have lionized

Ben NORTON

The New York Times has been accused for a second time of stealing major scoops from Russian journalists. One of those stories won the Times a Pulitzer Prize this May.

The journalists who have accused the Times of taking their work without credit also happen to be the same liberal media crusaders against Vladimir Putin that Western correspondents at the Times and other mainstream outlets have cast as persecuted heroes.

The  Pulitzer Prize Board is comprised of a who's who of media aristocrats and Ivy League bigwigs. Given the elite backgrounds of the judges, it is hardly a surprise that they reward reporting that reinforces the narrative of the new US Cold War against official enemies like Russia and China.

Stephen Kinzer, a former New York Times correspondent who has since become a critic of US foreign policy, noted that the three finalists in the Pulitzer Prize in international reporting "were one story about how evil Russia is and two about how evil China is. These choices encourage reporters to write stories that reinforce rather than question Washington's foreign-policy narrative."

The 3 finalists in the #PulitzerPrize2020 "international reporting" category were one story about how evil #Russia is and two about how evil #China is. These choices encourage reporters to write stories that reinforce rather than question Washington's foreign-policy narative.

The finalists nominated in this category were Reuters and the New York Times for two separate sets of stories.

The US newspaper of record ended up winning the  2020 award in international reporting, for what the Pulitzer jury described as "a set of enthralling stories, reported at great risk, exposing the predations of Vladimir Putin's regime."

The Times was nominated again as a finalist for what the jury called its "gripping accounts that disclosed China's top-secret efforts to repress millions of Muslims through a system of labor camps, brutality and surveillance."

The staff of Reuters was selected as the third finalist for its reporting in support of  anti-China protesters in  Hong Kong. (The photography staff of Reuters ended up winning the Pulitzer Prize in breaking news photography for the same coverage.)

Among the  five members of the Pulitzer jury who selected these finalists was Jeffrey Goldberg, the editor-in-chief of the neoliberal magazine The Atlantic and a former volunteer in the Israeli army who  worked as a guard at a prison camp where Palestinians who rose up in the First Intifada were interned.

I’m proud and humbled to share a Pulitzer Prize with @ddknyt, @dionnesearcey, as well as @malachybrowne and his visual investigation wizards for our reporting on Russia’s shadow wars.

While this elite Pulitzer jury praised the New York Times for "at great risk, exposing the predations of Vladimir Putin's regime," it is not exactly clear what that "risk" is supposed to entail - because the major US newspaper appears to have stolen at least part of its reporting from Russian journalists.

On May 4, journalist Roman Badanin published a  Facebook post accusing the Times of ripping off a story he had released months before without credit.

Badanin is the founder and editor-in-chief of the liberal anti-Putin news website  Proekt, known as The Project in English.

"I have no illusions about the real role of Russian journalism in the world, but I have to note: the two The New York Times's investigations, for which this honored newspaper won the Pulitzer prize yesterday, repeat the findings of The Project's articles published a few months before," Badanin wrote on Facebook.

"I would also like to note that the winners did not put a single link to the English version of our article, even when, for example, 8 months after The Project, they told about the activities of Eugene Prigozhin's emissaries in Madagascar," he added.

Badanin linked to an article he published, both in Russian and English, back in March 2019 titled "  Master and Chef: How Evgeny Prigozhin led the Russian offensive in Africa." The story details how the businessman Evgenу Prigozhin, who is sanctioned by the US government, has been promoting business opportunities in Africa. The piece focuses specifically on Madagascar, where Russia also has a military agreement.

This report is eerily similar to a report published by the New York Times eight months later, in November, titled "  How Russia Meddles Abroad for Profit: Cash, Trolls and a Cult Leader." This story, which was filed in Madagascar, does not once link to or credit Proekt's original reporting.

Another anti-Putin Russian news website, Meduza, published an article on May 7 drawing attention to these allegations, titled "  'Fuck the Pulitzer - I just want a hyperlink': Russian journalists say 'The New York Times' should have acknowledged their investigative work in the newspaper's award-winning reports about the Putin regime's 'predations.'"

Meduza interviewed Badanin, who said the New York Times "report about Madagascar from November 2019 repeats all the main and even secondary conclusions from our reporting about Madagascar and Africa generally between March and April last year."

While Badanin did not outright accuse the Times of plagiarism, he was frustrated that "nowhere in the story did they acknowledge that we'd already reported on this topic," and said it was either a "professional issue" or an "ethical problem."

A New York Times spokesperson denied that Proekt's reporting was used in any way. And the Times reporter who authored this report from Madagascar,  Michael Schwirtz, responded dismissively to the accusations in a Twitter thread full of sarcastic quips.

Another anti-Putin Russian activist accuses the New York Times of lifting his reporting

Michael Schwirtz authored another New York Times article in December that was cited by the Pulitzer jury for the 2020 prize. This piece, "How a  Poisoning in Bulgaria Exposed Russian Assassins in Europe," is also suspiciously similar to reporting published before by yet another anti-Putin website, called The Insider.

The Insider is edited by the Western-backed, diehard anti-Putin activist Roman Dobrokhotov. In response to Schwirtz's Twitter thread, Dobrohotov angrily asked why The Insider's reports were not credited as well. Schwirtz denied having used information from the previous stories.

Schwirtz's Twitter thread tagged four Russian accounts: Proekt, The Insider, Dobrokhotov, and Yasha Levine, the last of whom is an occasional contributor to  The Grayzone and the author of "  Surveillance Valley."

Levine reflected on the scandal writing, "Time to learn the hard truth: The New York Times - like the Empire it represents - doesn't give a fuck about you. It'll take whatever it wants, give nothing in return, and suffer no consequences. And who'll believe you Russians anyway?"

Time to learn the hard truth: The New York Times — like the Empire it represents — doesn't give a fuck about you. It'll take whatever it wants, give nothing in return, and suffer no consequences. And who'll believe you Russians anyway?

The NYT times has been honored with a Pulitzer Prize for “exposing the predations of Vladimir Putin’s regime” in 2019, but several top investigative journalists in Russia say the U.S. newspaper ignored their groundbreaking work in this area — again.

"The reverence with which liberal Russian journalists have treated the New York Times has always been baffling to me," Levine continued. "But that's what you get when you're a colonial subject like Russia. You fetishize the master. That reverence is starting to wear off, but it's still there."

Time to learn the hard truth: The New York Times — like the Empire it represents — doesn't give a fuck about you. It'll take whatever it wants, give nothing in return, and suffer no consequences. And who'll believe you Russians anyway?

The NYT times has been honored with a Pulitzer Prize for “exposing the predations of Vladimir Putin’s regime” in 2019, but several top investigative journalists in Russia say the U.S. newspaper ignored their groundbreaking work in this area — again.

New York Times was also accused of stealing Russian journalists' reporting back in 2017

This is not even the first time that the US newspaper of record has been accused of stealing reporting from Russian journalists.

Back in 2017, the New York Times won the Pulitzer Prize in international reporting for its reports on "Vladimir Putin's efforts to project Russia's power abroad."

At the time, journalists from the anti-Putin website Meduza accused the Times of ripping off their reporting. The website Global Voices highlighted the controversy, in an article titled "Russian Journalists Say One of  NYT's Pulitzer-Winning Stories Was Stolen."

Meduza reported Daniil Turovsky accused New York Times Moscow correspondent Andrew E. Kramer of lifting his reporting. Kramer actually took the time to respond in a Facebook comment, acknowledging that his report was based on the Russian journalist's.

"Daniil, I spoke with you while preparing this article and explained that I intended to follow in the footsteps of your fine work, that I would credit Meduza, as I did, and thanked you for your help," Kramer said.

This did not satisfy Meduza, which also reminded readers in its latest 2020 article that the Times had ripped off its 2017 reporting.

The NYT times has been honored with a Pulitzer Prize for “exposing the predations of Vladimir Putin’s regime” in 2019, but several top investigative journalists in Russia say the U.S. newspaper ignored their groundbreaking work in this area — again.

The Grayzone has also experienced this kind of shameless journalistic pickpocketing. In March 2019, the New York Times released a report acknowledging that the so-called "humanitarian aid" convoy that the US government tried to ram across the Venezuelan border in a February coup attempt had been  set on fire not by government forces, but rather Washington-backed right-wing opposition hooligans.

At the time of this February 23 putsch attempt, the Times had initially joined US politicians like Senator Marco Rubio and the majority of the corporate media in blaming Venezuelan President Nicolás Maduro. But The Grayzone editor Max Blumenthal, who was reporting in Venezuela,  published a report showing that all of the available evidence pointed to the opposition being responsible.

When the Times finally admitted this fact weeks later, it made no mention whatsoever of Blumenthal's reporting.  Glenn Greenwald was the only high-profile journalist to credit Blumenthal and The Grayzone.

New York Times had ironically heroized these Russian journalists before stealing their reporting

Further compounding this staggering hypocrisy is the fact that the New York Times has in fact published numerous articles lionizing these anti-Putin Russian journalists, while simultaneously ripping off their work.

Proekt founder and editor Roman Badanin is not some kind of crypto pro-Kremlin activist - far from it. He has spent years working within mainstream outlets, and was previously the editor-in-chief of the decidedly anti-Putin Russian edition of Forbes magazine

Badanin does friendly interviews with US-based neoconservative think tanks like the  Free Russia Foundation, a right-wing anti-Putin lobbying group that appointed regime-changer Michael Weiss as its director for special investigations.

In an  interview conducted by  Valeria Jegisman, a neoconservative anti-Russian activist who worked as a spokesperson for the government of Estonia and now works at the US government's propaganda arm Voice of America, group accused the Kremlin of spreading false information, claiming "Russia will continue its disinformation tactics."

Badanin also called for "the West" to "support independent media projects with non-profit funding," stating clearly: "I think that what the West can do is to continue to support independent media in the most transparent and clear way, and to stop being afraid of the million tricks that the Russian authorities come up with to force the West to abandon these investments."

The Russian journalist's pro-Western perspective has been rewarded. Badanin was honored by the  European Press Prize, a program backed by Western governments and the top corporate media outlets in Europe, particularly The Guardian and Reuters.

Badanin was also given a Stanford John S. Knight international fellowship in journalism. Stanford University has established itself as an outpost for Russian pro-Western liberals, and its journalist fellowship program provides institutional support for dissidents in countries targeted by Washington for regime change.

Badanin's extensive links to Western regime-change institutions should not come as a surprise to the New York Times; it has in fact honored him in numerous articles.

In 2017, the Times published an entire article framed around Badanin. Reporter Jim Rutenberg explained, "I wanted to better understand President Trump's America...  So I went to Russia."

In Moscow, Rutenberg met with Badanin at the headquarters of the anti-Putin station TV Rain, which he described as a "warehouse complex here, populated by young people with beards, tattoos, piercings and colored hair. (Brooklyn hipster imperialism knows no bounds.)"

While praising Badanin and TV Rain, the Times also noted that the channel published a poll suggesting that the Soviet Union "should have abandoned Leningrad to the Nazis to save lives."

The Times even featured Badanin prominently in the header image of the story - just two years before the same newspaper would go on to rip off his reporting.

ny times roman badanin russia " " />

The New York Times also reported on Roman Badanin in  2016 and  2011. It is abundantly clear the newspaper knew who he was.

The Gray Lady's willingness to snatch Badanin's reporting shows how little respect newspapers like the New York Times actually have for the anti-Putin journalists they claim to lionize. For the jet-setting correspondents of Western corporate media outlets, liberal Russian reporters are just tools to advance their own ambitions.

 thegrayzone.com

 strategic-culture.org

 Commenter