13/02/2015 wikistrike.com  10min #95583

 Ukraine: Vladimir Poutine s'entretient avec Barack Obama

L'article 5 de l'accord de Minsk garantit l'impunité à ceux qui ont abattu le vol Mh17

Vous trouverez ci-dessous en annexe les divers points de l'accord rédigé ce matin à Minsk après 16 heures de négociations houleuses.

Parmi ces points, le numéro 5 nous intéresse particulièrement, sa traduction:
(5) promulgation d'une loi interdisant la poursuite et le châtiment des personnes en relation avec les événements qui ont eu lieu dans certaines zones des régions de Donetsk et Louhansk, en l'Ukraine.

En d'autres termes, amnistie totale, aucun jugement. Ni pour ceux qui ont commis des exactions ni pour les

Parmi les évènements qui se déroulés dans ces régions, notons le crash du Boeing MH17 de la Malaysia Ailrines qui a fait grand nombre de victimes dont beaucoup de néerlandais.

Ce point n°5 est-il tolérable ? Non. Pourtant, il vient d'être décidé par les "4 du Normandy", la Russie bien sûr, l'Ukraine évidemment, et surtout, l'Allemagne et la France, deux pays de l'Union Européenne qui ne souhaitent donc aucunement que la vérité n'explose tandis qu'une forte représentation des Pays-Bas se trouvaient à bord de la carlingue. Ajouter à cela que le Tribunal International se trouve justement aux Pays-Bas, à La Haye. Une honte.

Marc Bildermann pour WikiStrike

Annexe:

LES MESURES DE L'ACCORD DE MINSK

1. Un cessez-le-feu immédiat et global dans « certains secteurs des régions de Donetsk et Louhansk » à partir du 15 février 00 h 00.

2. Le retrait de tous les armements lourds par les deux parties et à égale distance afin de créer une zone de sécurité d'au moins 50 km de large de part et d'autre pour les systèmes d'artillerie de calibre 100 ou plus, une zone de sécurité de 70 km de large pour les MLRS (lance-roquettes multiple) et de 140 km de large pour les MLRS 'Tornado-S', Ouragan, Smerch et les systèmes tactiques de missiles (Tochka, Tochka U).

Ce retrait se fera, pour l'armée ukrainienne, à partir de la ligne de front actuelle, et pour les séparatistes prorusses, à partir de la ligne de démarcation définie dans le mémorandum du 19 septembre. Ce retrait devra s'opérer au deuxième jour du cessez-le-feu.

3. La supervision de la trêve et du retrait des armes lourdes par l'OSCE (Organisation pour la sécurité et la coopération en Europe) dès le premier jour de cessation des hostilités.

4. L'ouverture d'un dialogue, au premier jour du cessez-le-feu, sur l'organisation d'élections locales, en accord avec la législation ukrainienne, portant « sur un régime d'autonomie local provisoire dans certains secteurs des régions de Donetsk et Louhansk ».

Il est également prévu que dans les trente jours suivant la signature de l'accord de Minsk, le parlement de Kiev adopte une résolution définissant le territoire bénéficiant de ce régime spécial.

5. Le pardon et l'amnistie par le vote d'une loi interdisant toutes poursuites ou sanctions contre des personnes en relation avec les événements dans l'est de l'Ukraine.

6. La libération et l'échange de « tous les otages et personnes illégalement détenues », sur le principe du « tous pour tous ». Ce processus devra s'achever au maximum dans les cinq jours suivant le retrait des armements.

7. La garantie des libres accès, fourniture, entreposage et distribution de l'aide humanitaire aux populations concernées.

8. La définition des modalités d'un plein rétablissement des liens socio-économiques entre les parties, y compris les transferts sociaux.

9. Le rétablissement du contrôle total de la frontière par l'Ukraine dans toute la zone de conflit au premier jour suivant des élections locales. Cette mesure prendrait fin après règlement global du conflit (élections locales dans certains secteurs des régions de Donetsk et Louhansk conformément à la loi ukrainienne et réforme constitutionnelle) d'ici la fin 2015.

10. Le retrait de toutes les formations armées étrangères, ainsi que des mercenaires du territoire ukrainien, sous le contrôle de l'OSCE, et le désarmement de tous les groupes armés illégaux.

11. Une réforme constitutionnelle qui entrerait en vigueur d'ici la fin 2015 avec la décentralisation comme point primordial, ainsi que l'adoption d'une législation permanente sur le statut spécial des régions de l'Est.

12. L'ouverture de discussions sur les élections locales avec les séparatistes dans le cadre du groupe de contact (Ukraine, Russie, OSCE).

13. La création de groupes de travail au sein du groupe de contact pour veiller à l'application des accords.

English
(1) Immediate and comprehensive ceasefire in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine and its strict implementation as of 15 February 2015, 12am local time.
(2) Withdrawal of all heavy weapons by both sides by equal distances in order to create a security zone of at least 50 km wide from each other for the artillery systems of caliber of 100 and more, a security zone of 70 km wide for MLRS and 140 km wide for MLRS "Tornado-S", Uragan, Smerch and Tactical Missile Systems (Tochka, Tochka U):

for the Ukrainian troops: from the de facto line of contact;

for the armed formations from certain areas of the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine: from the line of contact according to the Minsk Memorandum of Sept. 19th, 2014;

The withdrawal of the heavy weapons as specified above is to start on day 2 of the ceasefire at the latest and be completed within 14 days.

The process shall be facilitated by the OSCE and supported by the Trilateral Contact Group.
(3) Ensure effective monitoring and verification of the ceasefire regime and the withdrawal of heavy weapons by the OSCE from day 1 of the withdrawal, using all technical equipment necessary, including satellites, drones, radar equipment, etc.
(4) Launch a dialogue, on day 1 of the withdrawal, on modalities of local elections in accordance with Ukrainian legislation and the Law of Ukraine "On interim local self-government order in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions” as well as on the future regime of these areas based on this law.

Adopt promptly, by no later than 30 days after the date of signing of this document a Resolution of the Parliament of Ukraine specifying the area enjoying a special regime, under the Law of Ukraine "On interim self-government order in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions”, based on the line of the Minsk Memorandum of September 19, 2014.

5. Ensure pardon and amnesty by enacting the law prohibiting the prosecution and punishment of persons in connection with the events that took place in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions of Ukraine.
(6) Ensure release and exchange of all hostages and unlawfully detained persons, based on the principle "all for all”. This process is to be finished on the day 5 after the withdrawal at the latest.
(7) Ensure safe access, delivery, storage, and distribution of humanitarian assistance to those in need, on the basis of an international mechanism.
(8) Definition of modalities of full resumption of socio-economic ties, including social transfers such as pension payments and other payments (incomes and revenues, timely payments of all utility bills, reinstating taxation within the legal framework of Ukraine).

To this end, Ukraine shall reinstate control of the segment of its banking system in the conflict-affected areas and possibly an international mechanism to facilitate such transfers shall be established.
(9) Reinstatement of full control of the state border by the government of Ukraine throughout the conflict area, starting on day 1 after the local elections and ending after the comprehensive political settlement (local elections in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions on the basis of the Law of Ukraine and constitutional reform) to be finalized by the end of 2015, provided that paragraph 11 has been implemented in consultation with and upon agreement by representatives of certain areas of the Donetsk and Luhansk regions in the framework of the Trilateral Contact Group.
(10) Withdrawal of all foreign armed formations, military equipment, as well as mercenaries from the territory of Ukraine under monitoring of the OSCE. Disarmament of all illegal groups.
(11) Carrying out constitutional reform in Ukraine with a new constitution entering into force by the end of 2015 providing for decentralization as a key element (including a reference to the specificities of certain areas in the Donetsk and Luhansk regions, agreed with the representatives of these areas), as well as adopting permanent legislation on the special status of certain areas of the Donetsk and Luhansk regions in line with measures as set out in the footnote until the end of 2015.1
(12) Based on the Law of Ukraine "On interim local self-government order in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions”, questions related to local elections will be discussed and agreed upon with representatives of certain areas of the Donetsk and Luhansk regions in the framework of the Trilateral Contact Group. Elections will be held in accordance with relevant OSCE standards and monitored by OSCE/ODIHR.
(13) Intensify the work of the Trilateral Contact Group including through the establishment of working groups on the implementation of relevant aspects of the Minsk agreements. They will reflect the composition of the Trilateral Contact Group.

Participants of the Trilateral Contact Group:

Ambassador Heidi Tagliavini

Second President of Ukraine, L. D. Kuchma

Ambassador of the Russian Federation

to Ukraine, M. Yu. Zurabov

A.W. Zakharchenko

I.W. Plotnitski

(1)1 Such measures are, according to the Law on the special order for local self-government in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions:

Exemption from punishment, prosecution and discrimination for persons involved in the events that have taken place in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions;

Right to linguistic self-determination;

Participation of organs of local self-government in the appointment of heads of public prosecution offices and courts in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions;

Possibility for central governmental authorities to initiate agreements with organs of local self-government regarding the economic, social and cultural development of certain areas of the Donetsk and Luhansk regions;

State supports the social and economic development of certain areas of the Donetsk and Luhansk regions;

Support by central government authorities of cross-border cooperation in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions with districts of the Russian Federation;

Creation of the people's police units by decision of local councils for the maintenance of public order in certain areas of the Donetsk and Luhansk regions;

The powers of deputies of local councils and officials, elected at early elections, appointed by the Verkhovna Rada of Ukraine by this law, cannot be early terminated.

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